Jak małe dzieci uczą się angielskiego

W odróżnieniu od osób dorosłych, dzieci przyswajają język w naturalny sposób. Mają wewnętrzną motywację do przyswajania wiedzy, bez świadomego procesu uczenia się. Naśladują wymowę i samodzielnie rozpracowują struktury gramatyczne. Nie przychodzi im jednak do głowy, że nauka angielskiego może być trudna, chyba, że tak zasugerują im dorośli. Jak małe dzieci uczą się języka angielskiego?

Wczesna nauka angielskiego – korzyści

  • Małe dzieci posiadają pewne wrodzone strategie, za pomocą których przyswajają język ojczysty i bardzo szybko odkrywają, że mogą to samo zastosować wobec języka angielskiego.
  • Małe dzieci uczą się poprzez zabawę. Przyswajają wiedzę poprzez czynny udział we wszelkich grach i zabawach językowych. Najpierw samodzielnie opanowują sens ogólny zdania, a potem poznają prawidłowe znaczenie, poprzez objaśnienia dorosłego w języku ojczystym.
  • Małe dzieci mają zdecydowanie więcej czasu na naukę angielskiego. We wczesnym wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym zajęcia są przeważnie dość luźne. Dzieci nie są narażone na przyjmowanie dużej ilości wiedzy naraz, nie ma sprawdzianów. Jest to dobry czas na naukę języka.
  • Dzieci, które mogą uczyć się drugiego języka odpowiednio wcześnie, w późniejszym życiu szybciej i skuteczniej opanują kolejny obcy język. Używając tych samych instynktownych strategii, nauka większej ilości języków przychodzi o wiele łatwiej.
  • Maluchy, w odróżnieniu od starczych dzieci i osób dorosłych, przyswajają język, a nie uczą się go. Dzięki temu, o wiele lepiej opanują prawidłową wymowę. Oprócz tego także lepiej wczują się w kulturę danego języka.

Jak małe dzieci uczą się języka angielskiego – etapy

Najpierw, w sposób naturalny przychodzi mówienie, dopiero później następują próby opanowania czytania, a następnie pisania.

Okres ciszy

Każde dziecko na wczesnym etapie nauki języka ojczystego przechodzi przez tak zwany okres ciszy. Dzieci wówczas jedynie obserwują i słuchają nauczyciela, ale same nie zaczynają jeszcze mówić. Próbują komunikować się za pomocą wyrazu twarzy lub gestów. Podobnie może być w przypadku nauki języka obcego.

Podczas takiej fazy, rodzice i nauczyciel powinni zachęcać dzieci do uczestniczenia w dialogach, na zasadzie powtarzania poszczególnych słów. Słuchając dorosłego, dziecko ma szansę na przyswojenie języka.

Początki mówienia

Po upływie większej ilości czasu, w zależności od częstotliwości lekcji angielskiego, każde dziecko (dziewczynki zwykle szybciej niż chłopcy) zaczyna wypowiadać poszczególne słowa („cat” „house”) lub uczy się krótkich fraz („What’s that?”, „I can’t”). Może ich używać w dialogach lub spontanicznie. Dziecko uczy się ich na pamięć, naśladuje dokładnie wymowę i nie uświadamia sobie jeszcze, że niektóre frazy składają się z więcej, niż jednego słowa. Ten etap trwa przez jakiś czas, a dziecko przyswaja coraz więcej języka. W ten uproszczony sposób uczestniczy w rozmowie, chociaż jeszcze nie potrafi samodzielnie budować zdań.

Budowanie struktur

Dzieci stopniowo zaczynają budować frazy, które składają się z pojedynczego zapamiętanego słowa. Do niego dodają określenie ze znanego już słownictwa, np. „a dog”, „a brown dog”, „a big and brown dog.” W zależności od częstotliwości obcowania z językiem oraz od stopnia poprawności i jakości dodatkowych zajęć, dzieci zaczynają budować powoli całe zdania.

Jak wspierać dziecko w nauce języka angielskiego?

Dzieci muszą odczuwać, że robią postępy. Należy je nieustannie zachęcać i chwalić, kiedy zrobią coś dobrze, ponieważ każdy taki drobny sukces motywuje do dalszej pracy. Rodzice powinni zatem motywować dzieci i pomagać im w nauce, nawet jeśli nie do końca sami znają angielski.

Wspólnie ucząc się języka, zarówno rodzice, jak i dzieci sprawiają, że staje się to częścią życia rodzinnego. Oprócz tego, ich dzieci będą zupełnie inaczej podchodzić do nauki innych języków czy do obcych kultur.

Polecamy zatem kursy języka angielskiego dla dzieci w Profi Lingua, ponieważ to zaufana i renomowana placówka. Specjaliści zatrudnieni do pracy z dziećmi doskonale znają dziecięcą psychikę i dopasują najlepsze metody dydaktyczne. Dzięki temu, dzieci nie tylko uczą się języka obcego, ale także uczestniczą w grach i zabawach, które budują ich kreatywność i pewność siebie.

zdjęcie: freepik.com

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here